Verksamhet & pedagogik

Verksamheten bygger på ett utforskande arbetssätt som utgår ifrån barnens erfarenheter och intressen. Pedagogisk dokumentation fungerar som motor i verksamheten och leder till att verksamheten omskapas i syfte att utmana barnen vidare i lärandet.

Eftersom vi arbetar med att utveckla barnens förmåga att kommunicera så deltar alla pedagoger i Läslyftet som är en kompetensutvecklingsinsats på uppdrag av regeringen. Den innebär en möjlighet att fördjupa våra kunskaper om språk- läs- och skrivutveckling kopplat till aktuell forskning.

I praktiken innebär det att barnen får vara med om många högläsningsstunder, samtala om böcker, delta i språklekar och framför allt få en nyfikenhet för kommunikation på ett lustfyllt sätt!

Vi använder oss regelbundet av undervisning utifrån Bunnemetoden som även kallas MING (MusikIntroduktion för Nybörjare i Grupp). En av grundtankarna med denna metod är att man ska kunna börja skapa musik i grupp med enkla medel och lyckas! Här ges barnen tillfälle att sjunga och spela på instrument.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Verksamhet & pedagogik